Friday, August 30, 2013

Kecil jiwa

"orang-orang macam kita, kalau ndak ada mimpi, kita sudah lama mati"

tiba-tiba terasa nak quote kata-kata watak dalam cerita sang pemimpi. er.. alamak dah lupa.

Entah lah. Sebenarnya saya sedang berjauh hati, berkecil hati dan semakna dengannya.
Saya rasa, saya dah tak ingat bila kali terakhir saya berasa begini.

Pulang dari  kerja, saya menghabiskan 3 ringgit keropok lekor seorang diri, dan seplastik kacang. Entahlah, mungki bila menyedari saya bukan puak kanibal, saya cuba mengubah selera saya. Mereka mangsanya.


bersepah, ada aku peduli?


Makan untuk hilangkan stress? saya dah lama tak buat begini.

Tapi, bila difikirkan semula, hanya orang-orang yang berjiwa kecil sahaja yang berkecil hati. Orang-orang yang tidak berpandangan jauh sahaja yang hirau dengan perkara-perkara kecil. 

Selepas mendapat panggilan yang hasil kerja saya di reject, saya diam. Ini bukan kali pertama, tapi entah kenapa hari ini saya tak dapat bertahan. Meleleh juga lah disisi pintu kaca tadi. Mujur saja rakan sekerja tak terlihat. Tapi rasanya daus perasan saja apa yang saya buat. 

Jika sedari awal, mereka boleh buat, kenapa tak buat sahaja? kenapa mesti menyuruh saya? Lalu berkomentar segala. seterusnya menolak hasil kerja saya tanpa berbincang itu lebih menyakitkan. Saya tak tahu salah saya, dan mereka sewenang-wenangnya mengubah hasil kerja saya. Adakah mereka lupa saya juga manusia??

Ya, mungkin ia mudah, tapi itu kerja saya. saya betul-betul rasa terhina. Buat lah apa sahaja, saya tak pernah memuaskan hati mereka. Buruk sangat,kah? 

Saya tak mahu sentuh kerja yang membuatkan saya tidur hanya 2 jam itu pun dketepikan. Jadi, untuk apa saya bersengkang mata?? untuk apa??

Saya memang berjiwa kecil, kalau itu yang kalian mahu buktikan. 



No comments:

Post a Comment

abjad yang tertaip